• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Skuldsanering deluxe - Vägen till frihet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Jag vet att man bygger på skulden bara när man har anstånd. Men FK förklarade att jag kunde ha anstånd om jag hade en nollad plan tex och sen när jag får jobb eller när sanering är klar, att jag då börjar betala på den skulden. Det la handläggaren på kfm inget värde i. Det kan väl ändå inte räknas som att man skuldsätter sig pga att man har anstånd.

Ja precis om man har jobb och klarar utrymmet. Konstig bedömning enligt mig eller vad säger ni?
Sen att dom inte bedömde något alls om att jag har tillräckligt med skulder, kan man ju undra varför dom inte gjorde någon sån bedömning.
Hur upplever du @Lasseman denna bedömning? Dom tog inte ens ställning till om jag var kvalificerad insolvent vilket du trodde jag var haha. Hård handläggare som inte var empatisk överhuvudtaget och lyssnade.

Tycker dom det är oskäligt behöver dom inte fundera på om du är kvalificerat insolvent
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387

Hello

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
25 September 2022
Meddelanden
241
Mottagna reaktioner
44
Poäng
157
Anstånd betyder ju inte att du slipper skulden? Du kommer skuldsätta dig hela saneringen trots anstånd. Och det ska betalas tillbaka efter skuldsaneringen?
Nä precis. Den byggs på bara. Anstånd finns ju utav olika anledningar. Det låter hårt att säga att man skuldsätter sig och gör en bedömning på det, när det tolkas olika och att man inte kan utnyttja det i en skuldsanering.
Hon på fk förklarade att det var väldigt vanligt att folk med sanering som inte har betal utrymme får anstånd under tiden man har en nollad plan. Dom är väldigt tillmötesgående med anstånd för folk som har sanering berättade hon också, då jag fick prata med en som jobbar med skuldsaneringsfrågor på underhållsstöd.
 

Hello

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
25 September 2022
Meddelanden
241
Mottagna reaktioner
44
Poäng
157
Ta först ditt möte med arbetsterapeuten och se vad ni kommer fram till. Det är ju dumt om du tar ett jobb bara för att få sanering och sen inte orka med det jobbet. Hälsan är viktigare än allt annat.
Får du sjukersättning, alltså f.d förtids/sjukpension så öppnar det upp en möjlighet för sanering då det ses som mer fast inkomst än en sjukskrivning som man inte vet hur länge den kommer att vara. Min man hade sjukersättning när han fick sin sanering beviljad. Han hade då haft det i åtminstone 15 år o hade inte så många år kvar till ord pension så det kan ha vägt in.
Förstår hur du tänker. Jag har rätt till a-kassa i grund och botten och den lär inte vara hög medtanke på sjukskrivning. Jag kan ju vara sjukskriven 1, 2 år till. Det vet jag ju inte. Då tycker man ju att dom kan räkna på sjukpenningen då jag har samma inkomst pga fortsättningsvisnivå och sen på inkomsten från a-kassa om jag skulle bli arbetsför i framtiden. Det måste väl ändå räknas som fast inkomst.

Nu gjorde dom ju inte ens en bedömning om jag var tillräckligt skuldsatt heller. I samtalet så påpekade handläggaren på kfm att jag är försörjningspliktig till mina barn, det vet jag redan så känns mer som att hon inte tycker att jag gör rätt för mig även fast det inte står skrivet i utredningen. Handläggaren på fk skulle aldrig förklara sådär för mig om den möjligheten fanns för dom som har sanering och anstånd.

Det står heller inget i beslutet om att min inkomst inte går att fastställa. Oavsett om jag får sjukersättning eller inte så kan jag ju vara i denna situation om 1 år igen med samma inkomst från sjukpenning, anstånd på underhållsstöd osv, då tycker man att dom kan besluta redan nu om du förstår hur jag tänker.

Sen känner jag mig väldigt arbetsför och vill tjäna pengar och jobba som en normal människa men min kropp säger ifrån både fysiskt och psykiskt och det är svårt för mig att acceptera att jag eventuellt kommer ha sjukersättning.

Sen var det någon här som förklarade att jag har arbetslivserfarenhet och får jobb. Jag har endast jobbat statligt hela mitt liv, 12 år sen några år med annat. Jag har bara den erfarenheten men får inga jobb pga mina skulder. Jag har säkert sökt 15 olika jobb med mina kompetenser under min tid som sjukskriven och sedan sökt 10 andra jobb som jag inte har någon erfarenhet utav där dom oftast säger att jag har ett gediget cv och gör en bra intervju men sen händer inget mer. Jag har känt så länge att jag vill jobba med det jag gjort tidigare för känner mig redo för just det. Men det är inte lätt att få jobb, speciellt inte med skulder.

Ett utav dom statliga jobben som jag sökte, kom jag till hela slutprocessen och jag var ärlig och öppen med allt och att jag ansökt om skuldsanering. Dom visste av mina skulder och jag fick jättebra feedback och dom ville anställa mig. Men bara för att jag inte hade en beslutad skuldsanering så kunde dom inte att anställa mig, dom kollade med högre chefer också. Så dom ville att jag skulle höra av mig så fort jag fått en beslutad skuldsanering så skulle jag få anställning. Det berättade jag också för kfm men hon tog ingen hänsyn till det. En skuldsanering skulle förändra hela mitt liv, men känns så långt bort nu.

Löneutmätning kommer aldrig funka, har haft det många år men fortfarande samma skulder kvar som ökar och jag är 38 år med 5 barn.

Jag pratade med en annan handläggare i dag på skuldsaneringen för hon som tagit beslutet var inte där. Hon sa att jag kunde söka igen men förmodligen blir det samma utfall. Överklaga kan jag göra men vet inte riktigt hur jag ska formulera mig och påvisa att jag anser att det här beslutet är felaktigt.

Hoppas du/ni tar er tid att läsa och förstå hur jag tänker.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Förstår hur du tänker. Jag har rätt till a-kassa i grund och botten och den lär inte vara hög medtanke på sjukskrivning. Jag kan ju vara sjukskriven 1, 2 år till. Det vet jag ju inte. Då tycker man ju att dom kan räkna på sjukpenningen då jag har samma inkomst pga fortsättningsvisnivå och sen på inkomsten från a-kassa om jag skulle bli arbetsför i framtiden. Det måste väl ändå räknas som fast inkomst.

Nu gjorde dom ju inte ens en bedömning om jag var tillräckligt skuldsatt heller. I samtalet så påpekade handläggaren på kfm att jag är försörjningspliktig till mina barn, det vet jag redan så känns mer som att hon inte tycker att jag gör rätt för mig även fast det inte står skrivet i utredningen. Handläggaren på fk skulle aldrig förklara sådär för mig om den möjligheten fanns för dom som har sanering och anstånd.

Det står heller inget i beslutet om att min inkomst inte går att fastställa. Oavsett om jag får sjukersättning eller inte så kan jag ju vara i denna situation om 1 år igen med samma inkomst från sjukpenning, anstånd på underhållsstöd osv, då tycker man att dom kan besluta redan nu om du förstår hur jag tänker.

Sen känner jag mig väldigt arbetsför och vill tjäna pengar och jobba som en normal människa men min kropp säger ifrån både fysiskt och psykiskt och det är svårt för mig att acceptera att jag eventuellt kommer ha sjukersättning.

Sen var det någon här som förklarade att jag har arbetslivserfarenhet och får jobb. Jag har endast jobbat statligt hela mitt liv, 12 år sen några år med annat. Jag har bara den erfarenheten men får inga jobb pga mina skulder. Jag har säkert sökt 15 olika jobb med mina kompetenser under min tid som sjukskriven och sedan sökt 10 andra jobb som jag inte har någon erfarenhet utav där dom oftast säger att jag har ett gediget cv och gör en bra intervju men sen händer inget mer. Jag har känt så länge att jag vill jobba med det jag gjort tidigare för känner mig redo för just det. Men det är inte lätt att få jobb, speciellt inte med skulder.

Ett utav dom statliga jobben som jag sökte, kom jag till hela slutprocessen och jag var ärlig och öppen med allt och att jag ansökt om skuldsanering. Dom visste av mina skulder och jag fick jättebra feedback och dom ville anställa mig. Men bara för att jag inte hade en beslutad skuldsanering så kunde dom inte att anställa mig, dom kollade med högre chefer också. Så dom ville att jag skulle höra av mig så fort jag fått en beslutad skuldsanering så skulle jag få anställning. Det berättade jag också för kfm men hon tog ingen hänsyn till det. En skuldsanering skulle förändra hela mitt liv, men känns så långt bort nu.

Löneutmätning kommer aldrig funka, har haft det många år men fortfarande samma skulder kvar som ökar och jag är 38 år med 5 barn.

Jag pratade med en annan handläggare i dag på skuldsaneringen för hon som tagit beslutet var inte där. Hon sa att jag kunde söka igen men förmodligen blir det samma utfall. Överklaga kan jag göra men vet inte riktigt hur jag ska formulera mig och påvisa att jag anser att det här beslutet är felaktigt.

Hoppas du/ni tar er tid att läsa och förstå hur jag tänker.
A-kassa är ju ingen fast inkomst, det är ju mer tänkt som tillfällig ersättning innan du hittar nytt jobb
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Förstår hur du tänker. Jag har rätt till a-kassa i grund och botten och den lär inte vara hög medtanke på sjukskrivning. Jag kan ju vara sjukskriven 1, 2 år till. Det vet jag ju inte. Då tycker man ju att dom kan räkna på sjukpenningen då jag har samma inkomst pga fortsättningsvisnivå och sen på inkomsten från a-kassa om jag skulle bli arbetsför i framtiden. Det måste väl ändå räknas som fast inkomst.

Nu gjorde dom ju inte ens en bedömning om jag var tillräckligt skuldsatt heller. I samtalet så påpekade handläggaren på kfm att jag är försörjningspliktig till mina barn, det vet jag redan så känns mer som att hon inte tycker att jag gör rätt för mig även fast det inte står skrivet i utredningen. Handläggaren på fk skulle aldrig förklara sådär för mig om den möjligheten fanns för dom som har sanering och anstånd.

Det står heller inget i beslutet om att min inkomst inte går att fastställa. Oavsett om jag får sjukersättning eller inte så kan jag ju vara i denna situation om 1 år igen med samma inkomst från sjukpenning, anstånd på underhållsstöd osv, då tycker man att dom kan besluta redan nu om du förstår hur jag tänker.

Sen känner jag mig väldigt arbetsför och vill tjäna pengar och jobba som en normal människa men min kropp säger ifrån både fysiskt och psykiskt och det är svårt för mig att acceptera att jag eventuellt kommer ha sjukersättning.

Sen var det någon här som förklarade att jag har arbetslivserfarenhet och får jobb. Jag har endast jobbat statligt hela mitt liv, 12 år sen några år med annat. Jag har bara den erfarenheten men får inga jobb pga mina skulder. Jag har säkert sökt 15 olika jobb med mina kompetenser under min tid som sjukskriven och sedan sökt 10 andra jobb som jag inte har någon erfarenhet utav där dom oftast säger att jag har ett gediget cv och gör en bra intervju men sen händer inget mer. Jag har känt så länge att jag vill jobba med det jag gjort tidigare för känner mig redo för just det. Men det är inte lätt att få jobb, speciellt inte med skulder.

Ett utav dom statliga jobben som jag sökte, kom jag till hela slutprocessen och jag var ärlig och öppen med allt och att jag ansökt om skuldsanering. Dom visste av mina skulder och jag fick jättebra feedback och dom ville anställa mig. Men bara för att jag inte hade en beslutad skuldsanering så kunde dom inte att anställa mig, dom kollade med högre chefer också. Så dom ville att jag skulle höra av mig så fort jag fått en beslutad skuldsanering så skulle jag få anställning. Det berättade jag också för kfm men hon tog ingen hänsyn till det. En skuldsanering skulle förändra hela mitt liv, men känns så långt bort nu.

Löneutmätning kommer aldrig funka, har haft det många år men fortfarande samma skulder kvar som ökar och jag är 38 år med 5 barn.

Jag pratade med en annan handläggare i dag på skuldsaneringen för hon som tagit beslutet var inte där. Hon sa att jag kunde söka igen men förmodligen blir det samma utfall. Överklaga kan jag göra men vet inte riktigt hur jag ska formulera mig och påvisa att jag anser att det här beslutet är felaktigt.

Hoppas du/ni tar er tid att läsa och förstå hur jag tänker.
Du "föll" på detta med inkomsten o underhållet. Då går dom inte vidare med att se om du är kval insolvent. Varken a-kassa el sjukskrivning är en fast inkomst då det kan upphöra vilken dag som helst.
Tycker det låter väldigt märkligt att bara för att du inte hade en beslutad sanering så fick du inte jobbet.
Förstår att det känns botten nu. Men börja hos arbetsterapeuten. Se vad det blir.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Jag vet att man bygger på skulden bara när man har anstånd. Men FK förklarade att jag kunde ha anstånd om jag hade en nollad plan tex och sen när jag får jobb eller när sanering är klar, att jag då börjar betala på den skulden. Det la handläggaren på kfm inget värde i. Det kan väl ändå inte räknas som att man skuldsätter sig pga att man har anstånd.

Ja precis om man har jobb och klarar utrymmet. Konstig bedömning enligt mig eller vad säger ni?
Sen att dom inte bedömde något alls om att jag har tillräckligt med skulder, kan man ju undra varför dom inte gjorde någon sån bedömning.
Hur upplever du @Lasseman denna bedömning? Dom tog inte ens ställning till om jag var kvalificerad insolvent vilket du trodde jag var haha. Hård handläggare som inte var empatisk överhuvudtaget och lyssnade.
Egentligen är det inte annorlunda om man jämför med CSN för det har jag anstånd med till efter skuldsaneringen men den pausas och skulden ökar inte.
Tyvärr så blir kombinationen av de båda sakerna till din nackdel.
 
Senast ändrad:

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 047
Mottagna reaktioner
13 783
Poäng
9 547
A-kassa är ju ingen fast inkomst, det är ju mer tänkt som tillfällig ersättning innan du hittar nytt jobb

En fråga. Om TS hade haft jobb - får skuldsanering - sen blir utan jobb och börjar gå på A-kassa som är samma som hans lön. Hade man då upphävt hans skuldsanering eller vad gäller i dom situationerna där den skuldsatte blir av med jobbet under en pågående skuldsanering?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp